Erre ki fogunk térni a cikkben részletesen, de addig is a könnyebb értelmezhetőség kedvéért.
SEO = a weboldalad a természetes / organikus, azaz ingyenes találatok között jelenik majd meg.
Google Ads = A weboldalad a fizetett hirdetések között jelenik meg.
Mindkettőnek ugyanaz a célja, érdeklődőt kell terelnie a weboldalra! Ha a weblap jó akkor el fog adni, azaz vásárlót csinál az érdeklődőből.
Mielőtt tisztázzuk, hogy milyen útvonalon és áron jut el az érdeklődő hozzád, először is, melyik mit jelent pontosan.
SEO jelentése …. Search Engine Optimization, azaz keresőoptimalizálás.
A keresőoptimalizálás pedig nem más mint a honlapok optimalizálása a keresőmotorokban mint pl. a Google. Annak érdekében optimalizálunk, hogy adott honlap minél előrébb legyen a rangsorban, bizonyos kulcsszavakra.
A rangsor alatt a természetes találatok alatti helyezést értjük.
A Google keresőjében meg lehet jelenni természetes, azaz organikus találatként, illetve fizetett hirdetésként, továbbá Google Cégem (GMB = Google My Business. Ez a Google Cégem hivatalos elnevezése.) profillal.
A Google Cégem is organikusan működik. Azonban most kifejezetten a weboldalak SEO-járól, azaz optimalizálásáról beszélünk, annak ellenére, hogy a Google Cégem is természetes találat, és optimalizálható
A Google első oldalán tehát 3 lehetőséggel is jelen lehet lenni.
Google Ads hirdetéssel = fizetett hirdetések
Google Cégem profillal = organikus azaz ingyenes megjelenéssel
Weboldallal amennyiben elértük, hogy a weboldalt seo-zva, adott keresőkifejezésre, jó pozícióban legyen a weblap.
A SEO szintén ingyenes, mivel organikus fejlesztéről van szó.
Hogy néz ki a Google oldala?
Lap tetején vannak a hirdetések. Általában 3-4 db. A megjelenés alá is van írva kisebb betűkkel, hogy hirdetés.
Alatta a Google térképes rendszere Google My Business profilok találhatóak, amennyiben rangsorolnak adott kulcsszóra.
Ezalatt pedig jönnek azok a honlapok, amelyek keresőoptimalizálássall elérték, hogy rangsoroljanak arra a keresőkifejezésre, amire rákeresett a felhasználó.
Ha most megállsz egy picit, és belegondolsz ebbe az infóba, akkor látod már, hogy bizony miért öldöklő a harc az organikus helyekért. Igen azért, mert az ingyenes helyek nyilván jobbak mint amiért fizetni kell.
Az hogy nem kell fizetni a Google-nek, nem azt jelenti, hogy teljesen költség nélkül megúszod a SEO-t, hiszen valahogyan oda is kellene kerülni a jó helyek valamelyikére, hogy téged választhasson az, aki a terméked vagy szolgáltatásod keresi.
A Google első oldalára tehát SEO-val is oda kerülhetsz. Azért kell oda kerülnöd, mert az üzletkötések szinte 100 % -a már az első oldalon valósul meg.
Gondolj bele, Te hány alkalommal szoktál átlapozni a 2. vagy netán 3. oldalra. Ugye, hogy nem nagy szám jött ki?
Olyannyira nem, hogy a Google szóvivője el is sütött egyszer egy poént, ,,hogyha megölsz valakit, és jól el akarod rejteni, rakd a Google 3. oldalára, senki nem fogja megtalálni.’’ 😊
Nem tudom, ettől az idézettől rövidebben és jobban át lehet -e adni a keresőoptimalizálás fontosságát, logikáját, értelmét. Szerintem nem igazán.
Hogyan fizeted a díjat a Google-nek? Kattintásonkét, azaz minden egyes rád klikkelése a felhasználónak, pénzedbe fog kerülni.
Mennyibe fog kerülni egy db kattintás a Google hirdetésben?
Nos, ezt nem lehet csak így megválaszolni, ugyanis mindegyik kulcsszónak más és más az értéke. (Ebbe a témába most nem megyünk bele, mert rengeteg infó az hogy mitől függ a kattintási érték. Amennyiben kíváncsi vagy rá, írj emailt, és küldünk anyagot róla. )
Mégis akkor mi a fenéért használja mindenki, hogyha ennyire költséges? Nos, azért mert akinek van egy kis esze, az nem a költséget nézi, hanem azt, hogy adott befektetés mennyi profitot tud termelni. Azért használják, mert profitot termel! Azért használja mindenki, mert általa ügyfelet tud szerezni, és ha Te nem használod, a konkurensed köszöni szépen, ő majd használja.
Több fajta hirdetési típusa is van a Google-nek.
Lehet például a klasszikus szöveges hirdetést, remarketinget, display-t, videós hirdetéseket alkalmazni.
A lényeg ugyanaz, kössön ki a weboldalon az ügyfél, lépjen velünk kapcsolatba.
Térjünk rá a cikk lényegi pontjára, a valódi összehasonlításra.
Ingyenesen szerzed meg, az ezekből érkező kattintásokat, azaz a weboldalad adott kulcsszóra az organikus találatok között lesz megtalálható. Így a Google-nek nem kell fizess adott kulcsszóért, csak nekünk kell fizetned, hogy elérjük hogy jó helyen szerepeljen a honlapod.
Hosszú távon is kifizetődő lesz, mert elérhető leszel folyamatosan 0-24 órában az organikus találatok között. (Persze a helyezésed folyamatosan változni fog. )
A keresőoptimalizálásból érkező ügyfelekből, jobb minőségű nagyobb vásárlási szándékkal rendelkező felhasználók érhetőek el.
Ma már mindenki tudja, hogy a lap tetején lévő fizetett hirdetések, nem feltétlenül azért foglalják el azt az előkelő pozíciót mert ők nyújtják a legjobb minőséget. A felhasználók tudják hogy a lap tetejére kerüléshez elegendő egy jó marketing ügynökség és pénz, és nem feltétlenül szükséges a termék vagy szolgáltatás minősége az előkelő pozícióhoz. Ezzel szemben az organikus találatok között mindenki tudja hogy azok a cégek szerepelnek, amelyekre a legnagyobb a keresés és ebből fakadóan, vélhetően ott már minőséggel is találkozhatunk. Hiszen kevés olyan cég van aki szegmensében a legkeresettebbek közé tartozik annak ellenére hogy a terméke vagy szolgáltatása nem megfelelő minőséget képvisel.
Azt hiszem mindenki számára tény hogy a Google a világ legmegbízhatóbb keresője. Ezt abból is tudhatjuk hogy Magyarországon és a világ egyéb részein is a Google keresőjét használja általában mindenki ha informálódni szeretne valamiben. Mit jelent ez annak számára aki meg szeretne jelenni a Google-ben? Azt hogyha ott jelenik meg ahol az emberek nagy része keres, vélhetően nem csak megnézik őt, hanem hogyha jó ajánlatot kínál, őt is fogják választani, hiszen az emberek bíznak a Google-ben, ezért is használják a felületet.
A keresőoptimlizálás egy rendkívül jó brandépítő eszköz. A vásárlók nem mindig állnak azonnal kész a vásárlásra ezért brandet kell építenünk, hogy megragadjunk a fejükben.
Mindent mérni tudsz pontosan tudhatod megérte-e belevágnod avagy sem. Ha optimalizálod a honlapod az analitikában választ kapsz arra mennyire jól halad a fejlesztés.
Hatékonyan veheted fel a versenyt akár a legnagyobb versenytársaiddal szemben is.
A seo egyik alapfeltétele a tökéletes weboldal. Amennyiben nem rendelkezel megfelelő minőségű weboldallal és itt az oldal technikai elemeit, designt, tematikát összefoglalva mindent is értünk, az eredményeid gyengébbek lesznek a vártnál. Ha keresőoptimalizálsz rá leszel kényszerítve, hogy tökéletesen csináld meg a weblapodat. Amennyiben tökéletes a weblapod, több felhasználó fog melletted dönteni, az az több pénz kerül a kasszádba.
A keresőoptimalizálás egyik alappillére a tartalomgyártás, általa hitelesebb szakemberré is válsz a vásárlód szemében. Ha okos vagy akkor a tartalmaid között lesznek edukáló anyagaid ezáltal az olvasód látni fogja hogy te rengeteg szakmai anyagot teszel fel a honlapra azaz szakértője vagy a témának .
Keresőoptimalizálással megcélozhatod a számodra legjobb vásárlóközönséget. Minél részletesebb úgynevezett long Tail kulcsszavakra fejlesztesz, annál biztosabb lehetsz abban hogy az adott kulcsszóra be landoló ügyfeled vásárolni fog.
Az ügyfelek nem kapnak tőled kéretlen reklámot, csak azoknak fogsz megjelenni akik a te terméked/szolgáltatásod keresik.
A Google hirdetés egyik, ha nem a legfontosabb tulajdonsága hogy azonnal tud ügyfelet generálni.
A Google Ads-ben meg lehet határozni azt a költségkeretet, amivel hirdetni szeretnél adott hónapban. Ezáltal nem kell attól tartanod, hogy túl mész a tervezett hirdetési kereten. Persze nem forint pontosan, némi eltérés azért lehet.
A hirdetés kattintás alapon működik. Ez azt jelenti hogyha megjelenik előttem a weboldalad adott keresőkifejezésre és én nem kattintok rá, akkor nem kell érte fizetned. Azaz, csak azokért az érdeklődőkért fizetsz, akik a weboldaladon kötnek ki.
Statisztikákban követheted hogy melyik kulcsszóra mennyit költöttél és adott kulcsszó mennyi érdeklődőt hozott. Az adatokból okulva változtathatod a stratégiát ezáltal folyamatosan javíthatod a hirdetésed eredményeit.
Csupán azoknak az érdeklődőknek fogsz megjelenni akik a te honlapod iránt érdeklődnek, azaz a beállított kulcsszavaid által fognak rátalálni az érdeklődők.
Beállíthatod, hogy mely területeken jelenjen meg a hirdetésed. Ez azt jelenti, hogyha például Nyíregyházán vagy jelen és nem szeretnéd hogy egyéb más területeken megjelenjen a hirdetésed mondjuk Budapesten vagy Győrben, akkor nem fog megjelenni azaz nem fogsz feleslegesen egy forintot sem elkölteni megtekintésekre.
Rugalmasan lehet alakítani a kampányokat a megkapott adathalmazokból. Bármikor le is állíthatod a kampányt, és újra is indíthatod .
A legfontosabbak :
A Seo előnye, hogy ingyenes míg a Google Ads hirdetésért fizetni kell, méghozzá kattintás alapon .
A SEO hátránya hogy ki kell várni azt az időt amíg a weblap jó pozícióba kerül adott kulcsszóra, ezzel szemben a Google hirdetés, azonnal tud ügyfelet generálni .
Az optimalizálás előnye hogy 0-24 órában jelen van az organikus találatok között, logikusan következik a hirdetés csak bizonyos ideig található meg a Google keresőben. Bizonyos idő alatt azt kell érteni amíg a keretösszeg tart.
A keresőoptimalizálás előnye még a hirdetéssel szemben hogy sokkal hitelesebb a felhasználók számára, brandépítő hatása is éppen ezért, jóval nagyobb mint a hirdetésé .
Organikus listában található weblapokra jóval nagyobb arányban kattintanak a felhasználók mint a hirdetés által megjelölt oldalakra, hiszen számukra a seo által elért helyezés kvázi garancia a minőségre.
A hirdetés előnye a seo-val szemben, hogy rengeteg típusa van amivel el lehet érni a leendő ügyfeleket. Többek között például szöveges képes videós elérések .
További előnye még, hogy pontosan be lehet célozni a hirdetési területet illetve a célközönséget .
Lehetne még sorolni számtalan példát egyik és másik lehetőség mellett is, azonban ezt nem tesszük meg, mert a további tényezőket akkor érdemes vizsgálni amikor is konkrét személyre szabott ajánlatot adunk .
Összességében figyelembe véve a legfontosabb különbségeket, illetve az eddigi tapasztalatokat, azt tudjuk mondani, ha a cégnek azonnal szüksége van vásárlóra elkerülhetetlen a hirdetés indítása.
Amennyiben a cég részesülni szeretne költséghatékonyság szempontjából a legjobb vevőszerzésből, úgy kötelező hosszútávon gondolkodnia, azaz seo-val fejleszteni a honplapját.
Mindenki ezt kérdezi. Hibásan!
A hirdetésnél azért hibás ez a kérdés feltevés, mert kettő tétele is van a költségednek. Az egyik a hirdetési költség az a keret amit havi szinten beállítasz, x forintot szeretnél elkölteni hirdetésre. Ezt az összeget a Google-nek fizeted. Amennyiben egy hirdető cégnek kiadod a kampány kezelését, – egyébként erősen javaslom hogy ezt tedd,- 2. költségtételként, a hirdetéskezelés költsége fog felmerülni.
Mégis akkor hogy lehet meghatározni hogy mennyivel érdemes elkezdeni hirdetni?
A marketing ügynökség rendelkezik olyan tudással, illetve aktuális adathalmazzal, amiből választ tud neked adni erre a kérdésedre.
Mennyibe kerül a Google hirdetés kezelés?
Ez ügynökségenként változik, de itt is érvényes ami minden más szegmensben, a minőséget meg kell fizetni.
A szakértő nem mindegy, hogy csak annak mondja magát és pár darab könyvel jár előtted tudásban, vagy pedig tényleg szenior szintű hirdetéskezelő szakember. Nyilván a két típus fizetése között óriási különbség van, ezért a cég akinél valódi szakembergárda dolgozik, drágább lesz.
Továbbá általános sztenderd a piacon hogy a hirdetési keretösszeg bizonyos százalékát még költségként felszámolja a hirdető cég.
Választ kaptál hogy néz ki a Google Ads költség szerkezete, most nézzük a seo-t.
A keresőoptimalizálás általában havidíjas szolgáltatásként van felkínálva.
A havi díja egyszerűbben jön ki, ugyanis itt csak a marketing ügynökséget kell kifizetned akik a fejlesztésed végzik, azaz a Google-nek nem kell fizetni 1 Ft- ot sem. Bár érdemes tudni, hogy cége válogatja milyen konstrukcióban kínálja a szolgáltatását.
Mekkora költséggel lehet számolni általánosan egy kampányban havi szinten?
Megint csak azt tudjuk mondani, személyre szabott árazás szükséges a költségkeret meghatározásához, hiszen rengeteg összetevője van annak hogy milyen összeggel érdemes nekimenni a versenynek .
Sok összetevő alatt például ezeket kell érteni .
-mekkora területen versenyzel
-Kik a versenytársaid
-mennyien vannak a versenytársaid
– milyen eredményekkel rendelkeznek
-milyen kulcsszavakra rendelkeznek ezekkel az eredményekkel
-melyek azok a kulcsszavak amelyekben biztosan tudsz fejlődni lényegesen
-melyek azok amelyekkel biztosan nem érdemes foglalkozni,
– stb., stb.,
Tovább nem sorolnám ezeket a tételeket, mert itt csak érinteni szerettük volna bemutató jelleggel.
Amennyiben van rá keret, azt szoktuk javasolni hogy mind a kettő kerüljön elindításra, mert minél hamarabb elérjük a keresőoptimalizálással a kívánt eredményt, annál hamarabb tudjuk csökkenteni a hirdetésekre szánt költségeket.
Annál is inkább kell, hogy nagyon odafigyeljünk minden egyes marketingre szánt forintra mert nem engedhetjük meg magunknak hogy ne térüljön meg a befektetésünk.
Soha ne feledd el a következő alap tételt!
Nem az nyeri meg a versenyt, aki a legolcsóbban tudja megszerezni az ügyfelet, hanem az akinek a legtöbb pénze van megszerezni.
Amennyiben megérted ezt a marketing alapvetést és nagyon fontos, hogy nem csak megérted hanem mindent megteszel annak érdekében hogy alkalmazni is tudd, úgy nagy valószínűséggel cápája leszel a szegmensednek.
Amennyiben viszont nem tudod megérteni ezt az alapvetést, úgy az egyik leszel a sok közül és már csak idő kérdése hogy mikor fog elhangzani a következő mondat tőled.
,,Én kicsi vagyok xy-hoz képest.’’
Extra fontos!
Félre ne értsd!!!
A marketing nem egy pénzzabáló szörny a céged életében! Ha jól csinálod!
Pont ellenkezőleg!
Pénztermelő lehet pénztemető helyett! Csak rajtad múlik melyik lesz!
Minden ami a cégedbe kell, a 10 forintos papírtól a legdrágább eszközökig, munkatársak fizetése stb.,, bevételből vannak kifizetve.
Honnan van bevételed? Erre már tudni kell a választ ha idáig eljutottál a cikkben! 🙂
FIGYELEM, FIGYELEM! MÉGEGYSZER OLVASD EL AZ ÖSSZEHASONLíTÓ RÉSZEKET!
HA ÚGY ÉRZED, HOGY TUDOD, ÉRTED, MÁR PENGE VAGY A TÉMÁBAN, HIDD EL KÉRLEK HOGY HASZNODRA LESZ, AMENNYIBEN ÚJRA ÁTMÉSZ RAJTA!